wij staan klaar voor een verbindend Kruibeke

CD&V Kruibeke wil dat alle inwoners zich thuis voelen in de gemeente. Vereningen en initiatieven verbinden mensen. Ze versterken vaak het sociaal weefsel in de wijk. Wij ondersteunen het verenigingsleven en hun vrijwilligers dan ook voluit. We willen luisteren en samenwerken om tot de beste oplossingen te komen. Dat is de kracht van ons team en lijsttrekker Filip Vercauteren. We willen in samenspraak met adviesraden de subsidies verder verfijnen. We hebben ook oog voor de noden van bijzondere doelgroepen. Iedereen telt mee.

Jongeren

• Ons jeugdbeleid vertrekt vanuit een principe van samenwerking mét jeugdverenigingen en jongeren. Jeugdbewegingen krijgen van ons meer verantwoordelijkheid. We ondersteunen niet alleen investeringen in hun gebouwen maar ook in hun buitenspeelruimte en toegangswegen.
  • Jongeren verdienen een geschikte fuifaccomodatie op diverse locaties. Het fuifbeleid voeren we in samenspraak met hen (onder andere de regelgeving in verband met alcohol en drugs).
  • Voor jongeren en kansengroepen voorzien we een cultuurbonus zodat ook zij evenementen kunnen bijwonen.

Brede school

• CD&V wil de keuzemogelijkheid tussen officieel en vrij basisonderwijs bewaren. Dat belet niet dat scholen meer kunnen samenwerken.
  • Wij kiezen voor brede scholen waar wordt samengewerkt met verschillende sectoren en het bedrijfsleven.
  • We moedigen het delen van sportinfrastructuur tussen scholen en verenigingen aan. We benutten ook hier alle subsidiemogelijkheden.

Cultuur

• We blijven initiatieven nemen voor een jaarlijkse Week van de Amateurkunsten en ondersteunen de tentoonstellingen van onze lokale kunstenaars.
  • De investeringen in de polyvalente zaal van het gemeenschapscentrum zijn voor diverse activiteiten zoals podiumkunsten, muziek, toneel en sport.
  • We stimuleren concerten en voordrachten in onze kerken.
  • De bibliotheek is voor ons een echt ontmoetingscentrum en moet dat blijven met een divers aanbod, maar ook met voordrachten en ontmoetingsmomenten. Wie het nodig heeft, kan in de bibliotheek gebruik maken van computers en internet.

Sport voor iedereen

• Iedereen - jong, oud met of zonder beperking - moet kunnen sporten in onze gemeente.
  • CD&V zorgt voor de uitbreiding van sportinfrastructuur, met onder andere een tweede sporthal.
  • We bekijken hoe we de infrastructuur in functie van het liefhebbersvoetbal en zaalvoetbal verder op punt kunnen stellen.
  • We investeren in de aanleg van een BMX-parcours op een braakliggend perceel.
  • Onze polders bieden bijkomende kansen voor sport en recreatie. We optimaliseren de mogelijkheden voor vissers, mountainbikers, lopers, wandelaars, ruiters enzovoort. Ook een fit-o-meter is hier een sportieve optie.
  • CD&V wil zorgen voor een korting op de zwemabonnementen in Beveren en Temse.
  • We onderzoeken of sportcentrum De Dulpop kan uitgebouwd worden tot een regionaal sportcentrum voor G-sport.