De afgelopen weken waren op politiek vlak bij- zonder bewogen voor Kruibeke. Onze keuze om een coalitie aan te gaan met N-VA stuit op heel wat reacties en onbegrip. We hebben begrip voor ieders mening, maar kunnen het niet aanvaarden dat in sociale- en andere media de CD&V verko- zenen en in het bijzonder onze lijsttrekker aange- vallen worden met onwaarheden en verwijten.

Onze beslissing

Op maandag 22 oktober werd het onderhan- delingsvoorstel van N-VA en van Samen Voor Kruibeke, samen met de mogelijkheid tot oppo- sitie voorgelegd aan het bestuur. Maar liefst 80 % stemde voor de samenwerking met N-VA. Een co- alitie waar vertrouwen, respect en gelijkwaardig- heid heersen, heeft meer garanties op slagen. Het bijsturen van een aantal belangrijke dossiers was bij Samen Voor Kruibeke onbespreekbaar.

En nu: de weg vooruit!

Wij zijn ons ervan bewust dat voor sommigen de gekozen weg, zonder Samen Voor Kruibeke, moeilijk ligt. Echter, samengaan met een partij die geen vertrouwen in ons heeft en waar we als kleinste partij voor elk dossier moeten opboksen tegen hun ‘groot gelijk’, lijkt ons niet werkbaar en komt Kruibeke niet ten goede.

Het is nu aan CD&V en N-VA om aan te tonen dat samenwerken ook op een andere manier kan. Wij hopen dat de rust en rede snel terugkeert en de nieuwe ploeg een eerlijke kans krijgt. De dossiers die reeds definitief beslist zijn door de huidige coalitie zullen uitgevoerd worden. Het positieve verhaal kan verder gezet worden met wat goede wil van iedereen. Het liefst met een constructie- ve, kritische oppositie die enkel ons op onze be- leidsdaden beoordeelt en niet op de persoon.

Met oprechte groeten CD&V Kruibeke