De huisvestingsmaatschappij heeft een ontwerp gekozen voor de invulling van de braakliggende site Altena in Kruibeke. Er komen een 60-tal appartementen, waarvan de helft sociale flats die voorbehouden zijn voor 65-plussers en alleenstaanden. De gelijkvloerse verdieping wordt volledig ingenomen door handelspanden, horeca en dienstverlening. Een groen binnengebied zorgt voor een open karakter.

Pal in het centrum van Kruibeke ligt de site Altena, een terrein dat tot 2007 het gelijknamige rusthuis huisvestte, maar sinds 2010 braak ligt en smeekt om een nieuwe invulling. Het OCMW-bestuur, dat eigenaar is van de grond, heeft de helft van het terrein verkocht aan de huisvestingsmaatschappij. Die kreeg ook opdracht om een toekomstvisie te ontwikkelen voor de ganse site en deed hiervoor een oproep aan enkele gerenommeerde architectenbureaus. Uit de ingezonden ontwerpen werd nu één ontwerp geselecteerd. 2DVW Architecten kreeg de voorkeur omwille van de fraaie architectuur waarmee ze de straatwanden rond het Kerkplein opvult. In totaal kunnen er een 60-tal appartementen worden opgetrokken. De helft van de grond zal verkocht worden aan een private ontwikkelaar. De andere helft wordt gerealiseerd door de huisvestingsmaatschappij zelf. “Er komen een 30-tal sociale huurflats en die zullen exclusief voorbehouden zijn voor senioren”, zegt voorzitter Ann Cools. “Er is een gemeentelijk toewijzingsreglement dat het mogelijk maakt om deze doelgroep voorrang te geven. Ook aan alleenstaanden werd gedacht, want we merken dat deze doelgroep momenteel de langste wachtlijsten blijft kennen. Voor hen zal het reglement nog aangepast worden.”

Open karakter zoveel mogelijk bewaren

De flats zullen telkens één slaapkamer hebben en een kleinere kamer die dienst kan doen als berging. Bij de bouw zal ook extra aandacht besteed worden aan de toegankelijkheid met rolstoelen. Er komt ook een ondergrondse parking met in- en uitrit langs de Gasthuisstraat. De volledige gelijkvloerse verdieping is voorbehouden voor gemeenschapsvoorzieningen. Aan de kant van het kerkplein komt er op het gelijkvloers ruimte voor handel en horeca. “Hopelijk is dit het begin van een heropleving van het centrum”, zegt schepen van Ruimtelijke Ordening Erik Blommaert. “We zijn als gemeente bijzonder tevreden met het resultaat dat voorligt. De ondergrondse parking zal 90 plaatsen tellen waarvan een deel ook publiek gebruikt kunnen worden.”