Woensdag werd in Bazel het nieuwe ‘fitpoint’ in gebruik genomen. De openbare outdoor-fitness staat momenteel opgesteld in park Weispoel, achter het woonzorgcentrum Wissekerke. Jong en oud, samen of alleen, sportief of niet: iedereen kan gratis gebruik maken van het trainingsstation.

Het is de bedoeling om de outdoor fitness om de drie maand te verplaatsen naar een andere wijk. “Het is een multifunctioneel fitnesstoestel met acht verschillende basisoefeningen in drie gradaties”, legt de sportdienst uit. “Het toestel biedt dus alles voor een complete workout. Je kan roeien, optrekken, twisten, bankdrukken, optrekken, pulldown, buikspieren trainen en steppen. Op het toestel staat aangegeven hoe je de oefeningen goed uitvoert en waarvoor ze zijn bedoeld. Zo zijn er oefeningen om de conditie op pijl te houden, af te vallen, fit te blijven, krachttraining, balans en coördinatie.”

De keuze voor het park Weispoel is geen toeval, want heel wat senioren waren al vragende partij. “Door op latere leeftijd je spieren te trainen, verlaag je namelijk het risico op vallen”, zegt OCMW-voorzitter Pia De Monie. “Onafhankelijk van je sportieve voorgeschiedenis kan je op elke leeftijd nog aan spierkracht winnen. Daarnaast is het ook een ontmoetingsplaats. Acht personen kunnen er gelijktijdig oefeningen uitvoeren. Je kan dus samen met vrienden of familie sporten. Of misschien leer je wel nieuwe mensen kennen.”

Ook schepen van Sport Dirk De Ketelaere is blij met de nieuwe aanwinst. “De buitenfitness is ideaal omdat het laagdrempelig is, voor iedereen toegankelijk en gebruiksvriendelijk. Je kan er op elk moment van de dag gratis sporten en je geniet bovendien van de frisse buitenlucht.”

Op woensdag 17 oktober krijgen de bewoners van het rusthuis de kans om het toestel uit te proberen onder begeleiding van een sportmonitor. Die is ook aanwezig tussen 16.30 en 18.30 uur, want dan is iedereen welkom voor een demonstratie.