25 november = internationale dag tegen geweld op vrouwen.
Naar goede gewoonte doet Vrouw & Maatschappij ook in onze gemeente mee aan de Witte Lintjesactie. Dit jaar willen we extra aandacht vragen voor de problematiek van tienerpooiers en hun slachtoffers.

Op zaterdag 24 november werden aan de supermarkten in Kruibeke en Rupelmonde witte lintjes uitgedeeld, samen met een informatieflyer over de actie.
De slachtoffers zijn voornamelijk meisjes, die zich vaak in een kwetsbare positie bevinden. Tienerpooiers schrikken er niet voor terug om gebruik te maken van deze kwetsbaarheid. Via onderliggende mechanismen van manipulatie, maar ook geweld en intimidatie, gebruiken en misbruiken ze doelbewust meisjes voor hun eigen winstbejag en status. Dikwijls wordt er ingespeeld op de onzekerheden en angsten van deze meisjes, waarbij deze uiteindelijk gereduceerd worden tot niets meer dan een gebruiksvoorwerp voor de pooier(s) in kwestie.

We vinden het bij Vrouw & Maatschappij dan ook de hoogste tijd om ons sterk te maken tegen deze vorm van geweld. Alle meisjes en vrouwen moeten kans hebben op een geweldloos leven, vrij van uitbuiting.