kruibeke.cdenv.be
Kruibeke
N°1 - 09/05/2011

Provincie op bezoek in Moldovita

De vereniging “een dorp voor een dorp” uit Kruibeke werkt al meer dan 15 jaar samen met de adoptiegemeente Moldovita in Roemenië.

Een delegatie van de provincie Oost-Vlaanderen bracht op 30 april 2011 een bezoek aan Moldovita. Pia De Monie, schepen van ontwikkelingssamenwerking in Kruibeke, was er bij.

De ontvangst was bijzonder hartelijk en tal van reeds genomen initiatieven werden toegelicht.

De hulpverlening is 20 jaar geleden gestart met het bezorgen van hulpgoederen zoals eten en kleding. Vrij snel is men meer gestructureerd gaan werken. Er werd een juridische structuur opgezet onder de vorm van” associata” (vzw) die de naam draagt ADAM Moldovita. Ook vertegenwoordigers van de vereniging “een dorp voor een dorp” zetelen in deze Associata.

Binnen de schoot van ADAM Moldovita groeit een sociaal verenigingsleven.

In 2004-2005 werd een jeugdwerking opgestart.
Van 2006 tot 2008 werd gewerkt aan de plaatselijke gezondheidszorg en een “mutualiteit”.
Naast deze hoofdprojecten werd ook gewerkt rond toerisme, onderwijs en mannen-en vrouwenvereniging.

Vanuit deze verschillende werkingen ontstonden de problemen betreffende vergader en/of activiteiten ruimte. In 2008 schonk de gemeente Moldovita een gebouw aan ADAM voor een periode van 20 jaar .De infrastructuur voldeed niet: lekkend dak, geen centrale verwarming en elektriciteit noch stromend water, moeilijk toegankelijk voor mensen met een beperking.

Om het verenigingsleven beter te kunnen uitbouwen en onderdak te geven, om het sociale leven meer aandacht te geven door meer activiteiten te organiseren, om zo stilaan de levenskwaliteiten van de inwoners van Moldovita te verbeteren, wil “een dorp voor een dorp” het door de gemeente ter beschikking gestelde lokaal ombouwen tot een huis waar verenigingen een thuis vinden.

Groeten uit Rupelmonde

Op 18 maart werd de Premiere vertoond van de nieuwe film van Hugo Bredael. Het zeer talrijk opgekomen publiek kon genieten van "Groeten uit Rupelmonde"

Hugo Bredael woont reeds lange tijd in Rupelmonde. Met  'Groeten uit Rupelmonde' bezingt hij de liefde voor zijn dorp Rupelmonde en belicht hij het bloeiende sociale leven van weleer.

De personages zijn zijn bekende Rupelmondenaren. Straten en wijken, zoals  het Schelleke, het afgebroken rusthuis, de scheepswerf, komen aan bod.

De vertoning werd georganiseerd door de KWB. De opbrengst gaat naar Welzijnsschakels uit Kruibeke. Deze vereniging zet zich in tegen armoede en sociale uitsluiting.

Rupelmonde genomineerd!

Hoera! De kaaimuur in Rupelmonde is bij de drie genomineerden van de wedstrijd ‘Gedicht zoekt muur’.

We kunnen een gedicht op maat winnen van de Oost-Vlaamse plattelandsdichter, Lut de Block. Het zal bovendien vereeuwigd worden met een aangepaste vormgeving door kunstenaar Injas Devoldere.

Zorg ervoor dat de kaaimuur krijgt wat ze verdient: een bevestiging van haar betekenis voor Rupelmonde. Zorg ervoor dat elke wandelaar en fietser binnenkort kan genieten van een gedicht langs de linkeroever van de Schelde.

Ga snel naar www.plattelandsdichter.be en stem voor de kaaimuur van Rupelmonde! Stemmen kan tot en met 5 mei.

Lees meer ›

Vernieuwde CD&V website nodigt uit tot dialoog

CD&V Kruibeke deed mee met het pilootproject van CD&V nationaal voor de nieuwe afdelingswebsites.
De nieuwe mogelijkheden werden belicht en het zag er veelbelovend uit. Enkele dagen later, na stevig doorwerken, was de website klaar. Als mooi Kerstcadeau ging onze website online nét voor kerstavond.
Afdeling Kruibeke was in Vlaanderen aldus de éérste en enige die een vernieuwde website had in 2010!
CD&V Kruibeke kan voortaan heel snel informatie, foto’s en video online plaatsen.

• Zo kan je het Rupelmondse karnaval in al zijn pracht en praal bewonderen.
• Je vindt er alle beeldmateriaal over de druk bijgewoonde informatie namiddag voor senioren over “erven en schenkingen”.

Omdat we als allereerste klaar waren, werd de website als voorbeeld en voorsmaakje voorgesteld aan de andere afdelingen. Zo zijn we in Ampersand, het partijblad van CD&V verschenen.
CD&V wil met deze website bijdragen tot de dialoog met de Kruibeekse burger.
Heb jij nieuws of een probleem dat de nodige aandacht verdient, dan wil deze website hét medium zijn waar deze berichten gebracht en besproken kunnen worden.

Neem zeker eens een kijkje op kruibeke.cdenv.be

Hier vind je Ampersand van februari 2011 we staan op pagina 18.

Hier vind je het welkomstwoord van onze voorzitter bij de opening van de vernieuwde website

Johan Arnout
Webmaster CD&V Kruibeke