Johan Arnout

• Geboorteplaats:

Poperinge

Efficiënt besturen
Ieder van ons beheert zijn gezinsbudget als een goede huisvader. We staan immers voor veel en grote uitdagingen, huisvesting, kleding, gezondheidszorg, onderwijs en ook nog een stukje levensvreugde in de vorm van sport en cultuur. Al die noden moeten ingevuld worden.
In een gemeente gaan er véél grotere budgetten om dan in een gezin. Zoveel te meer is het belangrijk dat een gemeente zuinig en efficiënt bestuurd wordt.
Daarom is het goed als de juiste projecten correct uitgewerkt worden.
• In één keer goed, zonder foute keuzes, blunders of vergissingen,
• binnen het budget,
• binnen de vooropgestelde termijn

Goed kiezen
Het is heel erg belangrijk dat je de juiste doelen kiest waar je je voor inzet. Die doelen zijn eerlijk, billijk, nuttig en nodig voor iedereen.
• Gezondheid
• Mobiliteit
• Veiligheid
• Economie
• Gelukkig zijn : cultuur sport en vrije tijd

Functioneringsgarantie
Johan wil garanderen dat de oplossingen die voorgesteld worden daadwerkelijk zullen functioneren. Om tot een werkende oplossing te komen is inzicht en een grondige kennis van het probleem een absolute vereiste.
Wateroverlast
In onze laag gelegen gemeente is wateroverlast een grote en complexe uitdaging. Johan heeft als boerenzoon van jongs af begrip over water mee gekregen.
• De verlaging van de duiker in de Dijkstraat zal ervoor zorgen dat de vliet, eens geruimd, niet langer dichtslibt en door een grotere opvangcapaciteit en doorstroming, bijdraagt tot het verminderen van de waterhinder in de Hanewijkbeek en de buurt van de Vogelzang en de Ganzemeerstraat.
• De sanering van de Gauwstraatbeek wordt eveneens gerealiseerd zodat de huizen in de Portugezenstraat en Gauwstraat beschermd worden.
• De waterhinder in vanaf de Oud-Veerstraat tot het Kortbroek werd eveneens geanalyseerd. Ook hier werd een verbetering voorgesteld die de waterstand van de ringgracht verlaagt, zodat de buurt inclusief de hondenwei, minder vlug onder water staat.

Mobiliteit
De vernieuwing van onze straten zijn een uitgelezen kans om deze optimaal VEILIG en FUNCTIONEEL te maken. Ieder van ons heeft behoefte in een functionerende mobiliteit.
In onze woonzones is ons voetpad het allerbelangrijkste. Wij gebruiken dit als peuter om de omgeving te ontdekken, de mindervalide moet met de rolstoel, en de hoogbejaarde moeten veilig en zonder hindernissen de straat kunnen gebruiken. De norm is niet de gemiddelde zwakke weggebruiker, maar de ZWAKSTE van de zwakke weggebruikers.
Samen met de buurtbewoners stelden wij voor om niet lukraak versmallingen of verkeersdrempels te plaatsen, maar doelgericht op het kruispunt met verkeersplateaus te werken die de voetpaden met elkaar verbinden. Zo kan ieder van ons zo lang mogelijk, veilig en zonder hinder deelnemen aan het openbaar leven.
Parkeren
Na een vermoeiende werkdag komen wij aan in onze woonstraat. Wij willen graag vlot en probleemloos onze wagen kwijt. Als je vlot een parkeerplaats vindt heeft dat veel voordelen
• minder tijdverlies
• minder vervuiling
• minder kosten
• praktisch in en uitladen
Het is geen goed idee om bijvoorbeeld 400 wagens in één grote parking onder te brengen aan de rand van het dorp. Voor nagenoeg iedereen is die parking immers veel te ver. Daarom is Johan voorstander van genoeg kleine parkings van bv 10 wagens die voor iedereen een parkeerplaats in de omgeving aanbiedt.
Een doordacht parkeerbeleid is goed voor onze economie en de levenskracht van onze dorpskernen. Voor de handelaars is het zéér belangrijk dat onze klanten vlot de weg naar de winkel vinden.
Resultaatverbintenis
Als je goed gekozen hebt, en je wéét hoe het moet, is er nog niets gerealiseerd. Daarvoor is daadkracht nodig. Wat snel kan gebeuren schuif je beter niet voor je uit. Zo is het bijenplan in volle uitwerking en zijn de bloemenbollen in Rupelmonde en Bazel zonder vertraging en met enthousiaste medewerking van kinderen en grote mensen uit de buurt met liefde geplant. De bloemenslingers zijn niet enkel broodnodig voor onze bijen maar zijn een prachtige verfraaiing van onze buurt.
Het kikvorstbos aan de Polderstraat in Kruibeke is onlangs ter beschikking gesteld aan de gemeente. Wij willen graag van dit mooie stukje natuur een speelbos maken waar iedereen graag komt en de buurt mag verbinden. Met veel energie en met een minimaal budget wordt dit bosje gesaneerd en toegankelijk gemaakt. De netels werden gemaaid, er werd een wandelpad aangelegd, we zochten een duurzame vervanging van de totempaal. Door de vruchtbare contacten naar aanleiding van het optreden van Kamerkoor Cantatille in het Fort van Steendorp kregen we gratis een heuse robinia stam om er een nieuwe totempaal van te maken. De Kikvorst II prijkt nu in al zijn pracht aan de ingang van het Kikvorstbos.

Nazorg
Tenslotte is het erg belangrijk om alles goed in stand te houden zodat wat met veel moeite werd opgebouwd niet teloorgaat. Zo zorg je dat alles goed blijft functioneren
Onze monumenten zijn ons cultureel erfgoed, zij een afspiegeling van onze identiteit. Wij moeten deze met gepaste zorg onderhouden. Hiervoor is inzicht en materiaalkennis nodig en een flinke dosis aandacht en liefde voor ons patrimonium nodig
Onze beken voeren enkel vlot water af en voorkomen wateroverlast als deze gereinigd en goed onderhouden worden.
Voetpaden met verzakkingen moeten hersteld worden zodat deze bruikbaar blijven.

Kortom: Een functioneel beleid wil voor Johan zeggen: VEEL en GOED doen met WEINIG geld
• In één keer goed realiseren
• Juist gekozen problemen aanpakken
• Goede voorbereiding zonder blunders en onvoorziene omstandigheden