QinetiQ Space (Hogenakkerhoekstraat) en Hollebeekhoeve (Hondenstraat) doen mee aan de OPEN BEDRIJVENDAG op zondag 6 oktober 2019.

Met CD&V Kruibeke brengen we hen die dag op een milieuvriendelijke manier een bezoek. Om 13u00 vertrekken we met de fiets vanaf de hoek Scheldelei/Langestraat te Kruibeke. Onderweg zien we met eigen ogen hoe het al gesteld is met de Burchtstraat. Na +/- een uur bij QinetiQ Space fietsen we naar de Hollebeekhoeve. Daar bezoeken we het bedrijf waarna we samen genieten van het lekkers dat hun foodmarket biedt. De opbrengst daarvan gaat naar een goed doel.

Wie zijn nu die 2 bedrijven?

QinetiQ Space startte in 1969 als Verhaert. Oorspronkelijk ontwikkelden zij industriële producten, wat in 1983 uitbreidde naar artikelen voor ruimtevaart. Zij zijn ondertussen de belangrijkste producent van kleine satellieten voor de ESA (European Space Agency). Zij draaien jaarlijks 20 miljoen euro omzet en stellen 82 mensen te werk.

In 2005 werd Verhaert onderdeel van de Brits-Amerikaanse QinetiQ Group.

Zij kregen grote bekendheid door hun autonome aardobservatiesatellieten. Vorig jaar werd een contract in de wacht gesleept voor de bouw van een volledige satellietinfrastructuur in Vietnam!

Zij leveren ook een belangrijk onderdeel voor de EUCLID-ruimtetelescoop van ESA: Euclid zal in de eerste plaats de donkere energie onderzoeken die de versnelde uitdijing van het heelal zou veroorzaken.

Tevens ontwikkelden zij een uniek koppelingsmechanisme voor ruimtetuigen. Met dit systeem zullen de nieuwe generatie ruimteschepen op een veilige manier aan elkaar kunnen gekoppeld worden.

Zij zijn ook thuis in het verbeteren van het comfort van ruimtevaarders waarvoor zij o.a. een prototype ontwikkelden voor de recyclage van urine en afvalwater tijdens ruimtemissies. Dat vooral met het oog op lange ruimtereizen, naar Mars bv.

Het lijkt ons misschien een ver-van-mijn-bed gebeuren, maar het speelt zich in ons eigenste Kruibeke af. Sinds kort huren zij naast hun gebouw nog een extra ruimte bij. Er staan dus allicht nog grootse plannen op hun programma om hier in Kruibeke te realiseren. En dat mogen wij allemaal van dichterbij bekijken die zondag.

Hollebeekhoeve is een naam die de meesten meer bekend in de oren klinkt. Vele jaren geleden familiaal gestart, is het na de overname enkele jaartjes geleden uitgegroeid tot een up-to-date bedrijf om 'U' tegen te zeggen. De melk van hun 1.100 Holstein Friesian koeien wordt binnen de 24 uur vers verpakt of verwerkt in verse hoeveboter, platte kaas, yoghurt, (zure) room, karnemelk, roomijs, …  Ze hebben daarvoor een gepassioneerd team van 25 mensen.

Ze zijn uniek in hun zelfontwikkeld systeem van verwerken waardoor ze zuivelproducten van topkwaliteit maken mét behoud van de volle smaak én alle vitaminen. Ze gebruiken geen bewaarmiddelen noch smaak- of kleurstoffen. Als het ware puur natuur dus.

Zij produceren eigen veevoeder voor hun koeien, zorgen zelf voor alle transport, zuiveren hun afvalwater en voorzien zoveel als mogelijk in hun eigen energie. Niets gaat er verloren. Ieder (rest)product wordt (her)gebruikt.

Dat is de vandaag de dag zo geprezen korte keten. En op dat alles zijn ze best wel trots. En terecht.

Hoe gebeurt dit alles in de praktijk? Dat kunnen we ontdekken tijdens hun openbedrijvendag op zondag 6 oktober a.s.

Dat ze ook een sociale inslag hebben, komt tot uiting in de foodmarket waarvan je die zondag kan genieten en waarvan de opbrengst naar een goed doel gaat.