CD&V Kruibeke is diep bedroefd.
Gemeenteraadslid Fons Verhelst is na een moedig gedragen ziekte op 20 augustus 2012 van ons heengegaan enkele dagen na zijn 74ste verjaardag.
Wij leven mee met het verdriet van de hele familie, de vele vrienden en kennissen.
CD&V Kruibeke verliest aan Fons een trouwe, aangename collega. Hij was uit het goede hout gesneden. Op Fons kon je steeds rekenen en alles kon je hem vragen. Geen klus was te veel of te moeilijk. Dienstvaardigheid droeg hij hoog in het vaandel.
Als CD&V bestuurslid en gemeenteraadslid heeft hij  zich steeds ten volle ingezet. Het politieke landschap in Kruibeke zal niet meer hetzelfde zijn.
Meer dan 36 jaar was Fons gemeenteraadslid. Niemand kon met zoveel ervaring spreken. Hij genoot er ook van om zijn kennis te delen met anderen.

Afscheidsrede Pia De Monie

Dag Fons
Ik wil met jou nog een babbeltje doen
Het doet raar om te beseffen dat je niet zal antwoorden
Dat zijn we van jou niet gewoon…
Fons, Ik heb je gekend als neef van Armand. Tussen de vele neven en nichten viel je op  door je jovialiteit, je opgewektheid  en je aangename sociale contacten. ‘k Herinner me nog jouw bezorgdheid om mijn zieke schoonzus, als je kon sprong je effe bij haar binnen.
Maar ook het Smette feest ? Weet je nog, dat was plezier en vertier met meer dan honderd familieleden,  meer dan ooit was je in je sas.
Fons, je was fier op je gezin. Voor Maria was het niet altijd gemakkelijk , veel werk op den hof en  4 kinderen. Dat was niet niks voor haar met een man die vaak buitenhuis was. Maar je was zo fier op je vrouw, je kinderen en kleinkinderen. Je ogen blonken als je ’t over hen had.
En je verhalen over je bezoeken aan je broer Jef zullen we niet gauw vergeten. Het was overduidelijk dat elke reis naar Amerika je deugd deed.
Fons, geen klus was voor jou te veel. Je inzet voor je medemens was immens. Eén telefoontje en je was op weg om te gaan helpen. In weer en wind, met één enkel doel, de mensen uit de nood helpen.
En dan als politieker, Fons. Dat is een lang verhaal. 36 jaar geleden werd je verkozen als gemeenteraadslid en dat wilde je  steevast nog een tijdje blijven.

Je deed aan politiek op jouw eigen manier. Je was geen man van veel papieren maar je kende je dossiers wel. Iedereen die maar iets te maken had met het dossier werd door jou aangesproken. Je  wilde kost wat kost de ware toedracht kennen én een eerlijke gelijkwaardige behandeling voor elke inwoner.

Dankzij de vele contacten, binnen en buiten de gemeente, heb je een heus netwerk opgebouwd. Daar kunnen wij, jouw collega’s, tot op vandaag gebruik van maken.

En ging het over de landbouw dan zat je op het puntje van je stoel. Geen reglement of beslissing ging jouw voorbij zonder dat je het toetste  aan de noden van de landbouwers. Je verzamelde informatie, sprak je contacten aan en bracht verslag uit aan je collega’s. Meermaals stonden we versteld van jouw kennis van zaken.
Binnen de CD&V, Fons,  was je een man van aanzien. Een overtuigde christen democraat. Er werd naar jou geluisterd en we konden steeds op je rekenen. Niets was te moeilijk, elke klus bracht je tot een goed einde.  Je enthousiasme en je gedrevenheid was aanstekelijk. We zullen je lach en je kwinkslag héél erg missen.

Bedankt Fons voor alles
Rust zacht, je hebt het verdiend…