Op maandag 17 januari gaf het Koperensemble van het Koninklijk Conservatorium van Gent een erg gesmaakt Nieuwjaarsconcert onder leiding van Benny Wiame.

Vlaanderen heeft een rijke koperblazerstraditie. Dit wordt ondersteund door een bloeiend harmonie- en fanfare-muziekleven. In zowat élk dorp musiceren één of meerder ensembles. Uit deze zéér grote poel van amateurmusici stoten de allerbeste musici door naar het professionele milieu.

Op de audities van onze Vlaamse Opera of het Filharmonisch Orkest van Vlaanderen komen schitterende musici van over heel de wereld om examen af te leggen. Dit is écht nodig om een internationaal topniveau te halen en vooral te behouden! Je moet het als Belg dus op nemen tegen musici uit heel de wereld om je plaats te bemachtigen in de opera! Als je de nationaliteiten die uiteindelijk in ons orkest terecht komen onder de loep neemt, merk je dat een groter aandeel Belgen deel uitmaakt van de blazerssectie dan bijvoorbeeld bij de strijkers.

Dit is precies te danken aan het grote getal waarmee vertrokken wordt: de zeer brede onderbouw.  Zij vormen de basis waaruit gerecruteerd wordt, zij nemen zelf actief deel aan het culturele leven. Zij zijn ook het muziekminnend maar kritisch publiek dat naar concerten komt van onze professionele ensembles. Het lokale muzikaal weefsel van onze maatschappij moet gekoesterd en ondersteund worden.

Van de professionele ensembles wordt terecht verwacht dat zij een maatstaf zetten waaraan anderen zich kunnen spiegelen.

Actieve amateurkunstenaars hebben kennis van zaken. Zij zijn meestal zeer geïnteresseerde maar ook zeer kritische luisteraars op de uitvoeringen van onze Opera of Filharmonie. Zij geven hun oren en ogen de kost en putten hieruit inspiratie om hun eigen ensemble te verbeteren.

Daarom is het zo belangrijk dat de professionele ensembles uitstekend werk leveren en dit ook kunnen blijven doen.

De foto's van dit zeer geslaagde nieuwjaarsconcert vind je in onze fotogalerij

Johan Arnout
Webmaster CD&V Kruibeke