Vandaag om 16.10 u is het exact 70 jaar geleden dat een V2-raket het Gildenhuis van Rupelmonde en de aanpalende woning vernielde. Bij deze tragedie kwamen tien mensen om het leven, meteen een van de grootste rampen in de geschiedenis van Rupelmonde. Gisterenavond werd deze droevige gebeurtenis herdacht door de Nationale Strijdersbond en het gemeentebestuur van Kruibeke. Er vond een huldigingsmoment plaats aan het Monument van de Gesneuvelden, voorafgegaan door een eucharistieviering in teken van de ramp.

Uit een origineel document, geschreven door Hector De Ryck, werd de informatie gehaald over het bombardement op 26 oktober 1944:

Vader Hector en zoon Michel Vlaeminck bevonden zich op het moment van de inslag op de koer. Van hen werd weinig of niets teruggevonden.

Clementine Bollé was voor één dag vervangster van Antoinette Faes, de vaste meid bij de familie Vlaeminck. Zij werd dood aangetroffen in het slachthuis naast de beenhouwerij.

In de woonkamer van het gezin is moeder Urbanie Stoop omgekomen. Ze werd bedolven onder het puin.

Ook August Felix en Emiel Claus hadden juist het bureel verlaten en moeten op het moment van de ontploffing op deze plaats zijn geweest.

Een jongen van 15 jaar, Honoré Van Den Broeck, was op dat moment aanwezig op het voetpad en werd dodelijk getroffen door brokstukken.

Het achtste en negende slachtoffer waren Alfons Van Ruyssevelt en zijn kleindochtertje Marie-Joséeke Breugelmans, 4 jaar oud. Alfons was de enige overlevende die werd teruggevonden, maar 3 dagen later overleed ook hij aan zijn zware verwondingen.

Het tiende slachtoffer was Angeline Claus: zij woonde met haar gezin in Antwerpen, maar door de vele bombardementen in de stad kwam ze bij haar vader wonen in het patronaat. Ze dacht dat het veiliger was. Helaas kwam ook zij hier om het leven.

Bekijk hier foto's van de herdenking: http://kruibeke.cdenv.be/gallerij/herdenking-bombardement-rupelmonde-26101944