GEMEENTE MAAKT BUDGET VRIJ VOOR SANERING VAN VERVUILDE GROND

OVAM is op vraag van de gemeente gestart met een onderzoek naar de saneringskost voor de oude stortplaats in de Broekstraat in Rupelmonde. Zodra men weet wat er in de ondergrond zit, kan de opkuis starten. Het perceel zal dan ter beschikking worden gesteld aan de scouts en Chiro die momenteel in containers gehuisvest zitten.

De problemen met de huisvesting van de scouts slepen al lang aan. Reeds in 2008 startte het oudercomité gesprekken met de vzw Parochiale Werken wegens de erbarmelijke staat van het dak. Er werden enkele inspecties uitgevoerd, maar uiteindelijk besloot de vzw om geen herstellingen uit te voeren omdat het pand in te slechte staat verkeerde. Al vier jaar lang moeten de kapoenen en de welpen opgevangen worden in de Clara Hamendtzaal omdat het binnenregent in hun heem. Eind 2013 werden de scoutslokalen in het oude Gildenhuis van Rupelmonde definitief afgekeurd. De reden is de slechte staat van het gebouw en de brandveiligheid. Alleen voor de scoutskelder werd een uitzondering gemaakt. De gemeente heeft een tussentijdse investering gedaan door vier containers aan te kopen.

De scouts hebben intussen wel de handen in elkaar geslagen met de Chiro. Die laatste heeft ook haar vaste stek op de site van het Gildenhuis, maar kan voorlopig nog wel van haar lokalen gebruik maken. Beide jeugdbewegingen hebben samen de vzw Chiro Scouts Rupelmonde opgericht met de bedoeling één groot nieuw complex te bouwen.

Saneringskosten

Het gemeentebestuur van Kruibeke wil eind deze maand uitsluitsel geven over een stuk grond in de Broekstraat waar de jeugdlokalen kunnen komen. "Het gaat om een oude stortplaats waar vroeger huishoudelijk afval werd opgeslagen", verduidelijkt burgemeester Jos Stassen (SamenVoorKruibeke). "Na de sluiting van het stort is het toegedekt en intussen zijn er struiken en bomen op gegroeid. De ligging is ideaal, vlakbij de ringdijk van het overstromingsgebied en vlakbij het centrum. We wachten alleen nog op een saneringsvoorstel van het VITO en OVAM. Die hebben bodemstalen genomen om te zien wat er precies allemaal in de grond zit. We verwachten volgende week een rapport en dan zullen we weten wat de saneringskosten zullen zijn. De grond is eigendom van het OCMW en we hebben op de begroting al een budget vrijgemaakt voor de sanering, maar uiteraard moeten we eerst exact weten wat het zal kosten. Alles hangt af van de hoeveelheid grond die we bij de sanering kunnen hergebruiken." De gemeente ziet het als een win-winsituatie. "We kunnen de jeugd een stuk grond bezorgen en tegelijk een blackpoint opruimen."

Mobiele bar

"We kruisen de vingers", reageert Mérielle Van de Graaf van de vzw Chiro Scouts Rupelmonde. "We zijn al volop bezig met het werven van fondsen en hebben een oude caravan aangekocht die dienst doet als mobiele bar. Eén van de ouders werkt als architect en heeft al enkele plannen opgemaakt, maar het is moeilijk om sponsors te vinden zolang er niks concreet vastligt en we geen stuk grond hebben. Zodra we groen licht krijgen, kan het snel gaan. We kunnen aanspraak maken op een subsidie van 150.000 euro en de rest financieren. Intussen trekken we met onze 'bar-à-van' rond en organiseren we soepacties om al geld in het laatje te brengen."

Bron: Het Laatste Nieuws