In oktober, de internationale borstkankermaand, stond naar jaarlijkse gewoonte het Vlaams bevolkingsonderzoek naar borstkanker in de kijker. Het gemeente- en OCMW-bestuur van Kruibeke namen ook dit jaar weer actief deel via verschillende acties. Voor het eerst werden er zelfs ‘borstgebakjes’ verkocht.

Borstkanker is en blijft een belangrijk gezondheidsprobleem en is de meest voorkomende kanker bij vrouwen in Vlaanderen. Eén op negen vrouwen krijgt er vroeg of laat mee te maken. Het Vlaams bevolkingsonderzoek naar borstkanker loopt sedert 2001 en zorgt ervoor dat vrouwen van 50 t.e.m. 69 jaar elke twee jaar een gratis screeningsmammografie kunnen laten nemen. Willen we borstkanker zo vroeg mogelijk opsporen, dan is het nodig om hieraan deel te nemen. De kans op genezing wordt dan aanzienlijk groter. In samenwerking met Logo Waasland vzw en het Centrum voor Kankeropsporing wil Kruibeke alle vrouwen van 50 t.e.m. 69 jaar informeren en motiveren om deel te nemen aan het onderzoek.

“De doelstelling was om de actie zoveel mogelijk zichtbaar te maken”, stelt schepen van gezondheid Julien Mertens. “Er werd een warme oproep gedaan aan alle personeelsleden van de gemeente en het OCMW om het gekende roze lintje te dragen. Op deze manier gaven zij aan dat ze achter het bevolkingsonderzoek staan en dat ze het taboe rond dit thema willen doorbreken.” Ook in het straatbeeld waren grote, roze linten zichtbaar: aan de kasteelpoort in Bazel, aan het oud gemeentehuis in Rupelmonde en aan het gemeentehuis in Kruibeke. Op verschillende plaatsen werden ook fleurige borden geplaatst met de tekst "laat naar je borsten kijken".

Logo Waasland vzw sensibiliseerde de bakkers in het Waasland om tijdens de actieperiode ‘borstgebakjes’ aan te bieden. Bakkerij Stoop-Raes uit Bazel ging hierop in en verkocht de hele maand oktober dergelijke roze gebakjes. Ook in het woonzorgcentrum Wissekerke worden deze gebakjes, in samenwerking met bakker Raf Stoop, tijdens het laatste weekend van oktober nog verkocht in de cafetaria De Oase. Van elk verkocht gebakje wordt 50 eurocent geschonken aan Think Pink. “Ook bij de bewoners van het woonzorgcentrum werd de campagne onder de aandacht gebracht”, vertelt OCMW-voorzitter Pia De Monie. “Zij kregen op zondag een borstgebakje als dessert aangeboden.”

Meer info: www.bevolkingsonderzoek.be - www.borstkankeropsporing.be