KRUIBEKE - De kerk van Kruibeke was gisteren te klein voor de honderden mensen die afscheid wilden nemen van hun schepen André Lardon. Hij verloor vorige woensdag de strijd tegen een slepende ziekte.

Vorige woensdag overleed André Lardon op 67 jarige leeftijd thuis bij zijn gezin na een moeilijke strijd tegen kanker. De schepen van Cultuur, Tewerkstelling, Mobiliteit en Toerisme was een geboren en getogen Kruibekenaar en hield van zijn dorp als geen ander.

Onder begeleiding van zijn zoon Sven die een lied schreef en bracht met zijn gitaar, werd André herdacht. 'Luister lieve papa, luister naar mijn lied', zong zijn zoon. 'Waarschijnlijk zal ik huilen, maar het is niet van verdriet.'

Verenigingsleven

André Lardon was zeer actief in het Kruibeekse verenigingsleven. Bij de chiro was hij groeps- en gewestleider en later werd hij een van de eerste bestuursleden van Jeugdhuis Ter Walle. Na zijn huwelijk met Annie Van Wassenbergh werd hij actief bij de plaatselijke KWB afdeling waar hij de medeoprichter was van de nog steeds bloeiende sportafdeling. Beroepshalve was André veiligheidsverantwoordelijke bij een tractorenfabrikant en al vrij snel speelde hij een rol van belang in het ACW, zowel op het plaatselijke als op het gewestelijke vlak. André was ook sinds vele jaren actief in kunstgroep Signaal en in de vzw Parochiale Werken van Kruibeke. Na zijn pensioen werd hij bestuurslid bij OKRA en werd hij voorzitter van de Mercator Brass Band.

Politiek zwaargewicht

Op het politieke vlak was Lardon één van de meest ervaren politici in de gemeenteraad. Hij was een tiental jaar provincieraadslid en zetelde sinds 1988 onafgebroken voor CD&V in de gemeenteraad. Na de vorige verkiezingen zette Lardon een stap opzij voor nieuwkomer Stijn Bogaert. Die werd schepen in een bestuurscoalitie met de Groep D.E.N.E.R.T, maar Bogaert kon zich niet vinden met burgemeester Denert en verliet al snel met slaande deuren het college. Lardon nam de schepensjerp in 2009 over en slaagde er als ervaren bemiddelaar in om CD&V en D.E.N.E.R.T. terug te laten samenwerken.

Ook burgemeester Denert bracht gisteren een laatste groet aan zijn voormalige collega. 'André is twintig jaar mijn opponent geweest, maar het is pas de voorbije twee jaar dat ik hem als schepen echt heb leren kennen en waarderen.'

Slepende ziekte

Lang heeft André zich niet kunnen bewijzen als schepen. 'In april van dit jaar werd longkanker vastgesteld', zegt collega schepen Pia De Monie (CD&V). 'Er is lang hoop geweest en André doorstond zeer moedig de chemokuren. In juli was er zelfs even redelijk goed nieuws, zodat een reis gepland werd voor september, maar vrij vlug daarna kwam het onverbiddelijke verdict. Ondanks zijn ziekte bleef André graag mensen ontvangen en wekelijks na het college gingen wij bij hem op bezoek, maar op het laatst was ook dat niet meer mogelijk. We zagen het aankomen, maar ondanks alles is het toch onwezenlijk', mijmert De Monie. 'Wij zullen André missen, hij was een voorbeeld en een inspiratiebron voor velen van ons.'

woensdag 24 augustus 2011