De gemeente Kruibeke gaat met een omgebouwde trailer de baan op om inwoners te informeren over allerhande projecten. De oplegger zal onder meer neergepoot worden op evenementen. "We bereiken op die manier meer mensen dan met hoorzittingen", legt burgemeester Jos Stassen uit.

Het idee voor de 'infotrailer' komt van het Kruibeekse bedrijf Publirent. Zaakvoerder Toon Pauwels vond zijn inspiratie in Afrika. "Daar wordt een gelijkaardige trailer ingezet in afgelegen junglegebieden om de bevolking te informeren", zegt burgemeester Jos Stassen (SamenVoorKruibeke). "Toon Pauwels heeft het idee voorgelegd aan het gemeentebestuur en we waren er onmiddellijk voor gewonnen."

Koelwagen

De gemeente trok 45.000 euro uit voor het project. Ze tikte een oude koelwagen op de kop en die werd verbouwd voor reizende exporuimte. "De 'infotainer' biedt veel mogelijkheden", vindt ook schepen Erik Blommaert (CD&V). "We kunnen hem overal neerpoten waar veel mensen samenkomen. Dit weekend zullen onze inwoners hem voor het eerst kunnen bezoeken tijdens de jaarlijkse nieuwjaarsdrink aan sporthal De Dulpop in Bazel. Maar ook tijdens Schellekeskermis, de Polderscross of Erfgoeddag kan hij dienst doen. Af en toe zal hij op de wekelijkse markt te zien zijn."

Momenteel is de infotainer ingericht met tentoonstellingspanelen over grote projecten die in de gemeente op stapel staan. "Het gaat onder meer om onze visie op de Scheldeboorden, de heraanleg van het Mercatoreilandje en de Polders van Kruibeke", vult Stassen aan. "We bereiken hier veel meer mensen mee dan met een klassieke hoorzitting of infovergadering. Zo'n hoorzitting kan je meestal maar één keer organiseren maar de 'infotrailer' kan verscheidene dagen opgesteld worden. Zowel buiten als binnen komen nog videoschermen."

Publiciteit

Tegelijk wil het gemeentebestuur ook wat publiciteit maken voor eigen gemeente. "Langs de buitenkant is er een foto van de Kortbroekpolder en kasteel Altena aangebracht. Aan de andere kant zie je beelden van kasteel Wissekerke en het gemeentehuis. Aan de achterzijde is de Kruibeekse Cosmogolem te zien, met daarbovenop een sterrenhemel. Dat laatste is een knipoog naar een van de bekendste bedrijven uit onze gemeente: QinetiQ Space. Binnen is er trouwens een 'muur van ons Kruibeeks kunnen'. Daar bestond ook al een Facebookpagina over. Het is een verzameling van wat Kruibeke aan talent en vernuft allemaal te bieden heeft."

Stassen denkt er ook aan om de 'infotrailer' te gebruiken als gigantisch reclamepaneel. "Als we de oplegger parkeren in de omgeving van de E17, is het een mooie blikvanger voor de gemeente."

Het gemeentebestuur zal de 'infotrailer' ook ter beschikking stellen van verenigingen. "Hij leent zich perfect voor een expositie van de heemkring of van een kunstenaar uit de gemeente. Zelfs het Davidsfonds kan zijn jaarlijkse boekenvoorstelling hiermee eens op verplaatsing organiseren", weet schepen Blommaert nog te vertellen.

Bron: Het Laatste Nieuws