“POLDERSTEEN” staat sinds zondag 19 januari te pronken op de Scheldelei als welkom in de “Poort van Kruibeke”.

Het is een opvallend kunstwerk dat samen met diverse andere bezienswaardigheden in de onmiddellijke nabijheid een wandelingetje in die omgeving echt de moeite waard maakt.

Zondag 19 januari ll. huldigde het gemeentebestuur het 10 m hoge nieuwe kunstwerk “Poldersteen” in.

Het staat aan de Scheldelei als oriëntatiepunt, als een wachter en ook als verwelkomer in de site Poort van Kruibeke.

De sculptuur stelt een gestileerde boom voor waarvan de geknikte balkvorm zich als het ware schrap zet tegen de natuurelementen. De metalen structuur omklemd op een speciale manier een ruwe steen. Als je er naar kijkt, vraag je je telkens ietwat bang af of die steen wel zal blijven hangen. Dat roept een zekere spanning op die de kunstenaar, Paul Gees, bewust creëerde.

Na “Boer en boerin” van Karel Aubroeck te Bazel en “The King of Kingabwa” van Lieven d’Haese te Rupelmonde is dit het 3de kunstwerk dat het Polderbestuur schenkt aan de gemeente. Elk van deze beelden staat aan een der toegangen tot de Polders van Kruibeke.

Het Polderbestuur vertegenwoordigde de landbouweigenaars in onze polders. Het was hier ook bevoegd voor de waterhuishouding. Deze taak werd overbodig toen gans deze oppervlakte overstromingsgebied werd. Door deze giften eindigen zij hun taak dus werkelijk in schoonheid