Voor het tweede jaar op rij, startte de gemeente Kruibeke bij het begin van dit schooljaar de ‘fluoactie’. De bedoeling van het initiatief was om de leerlingen van de Kruibeekse scholen te motiveren om een fluohesje te dragen in het verkeer. De scholen kregen eind september affiches waarop ze konden turven welke kinderen er een maand lang in fluohesje aan de schoolpoort verschenen. Eind oktober, na een maand, liep de actie af en werden alle lijsten terug ingezameld. Schepen van onderwijs Mertens is tevreden dat, net als vorig jaar, alle basisscholen én het Sint-Jorisinstituut aan deze actie hebben deelgenomen.

Om iedereen te bedanken voor de deelname aan het project, werd op vrijdag 7 november 2014 een prijsuitreiking georganiseerd. Elke school mocht één klas afvaardigen om de prijzen in ontvangst te nemen. De winnende school, waar procentueel gezien meest leerlingen in een fluohesje zijn opgedaagd, was dit jaar de Sint-Jan-Berchmansschool uit Rupelmonde. Uiteraard wil het gemeentebestuur niet alleen de winnaars belonen, maar álle kinderen blijven motiveren. “Voor elk deelnemend kind is er een toepasselijk gadget voorzien: een fluowrap (armband) in drie kleuren”, aldus Soheila Mouafak, medewerker van gemeente Kruibeke en verantwoordelijke voor de verkeerscampagnes naar het onderwijs.

Schepen van mobiliteit De Ketelaere hoopt dat deze fluoactie ouders en leerlingen bewust heeft kunnen maken van het belang van opvallende kledij in het verkeer. “We hopen dat de actie hier niet eindigt, maar dat kinderen en jongeren ook tijdens de komende wintermaanden voldoende zichtbaar naar school blijven gaan. Dit verhoogt de veiligheid aanzienlijk.” Ook de onderwijsraad van Kruibeke was tevreden over de samenwerking tussen de gemeente en de scholen.