De kasseien op het kerkplein in Kruibeke zorgen voor een gevaarlijke situatie voor zowel mobiele als minder mobiele mensen. Met een ludieke actie naar aanleiding van de ‘Week van de Toegankelijkheid’ vroegen Vrouw & Maatschappij en CD&V-Senioren woensdagavond aandacht voor de problematiek in heel de gemeente.

Het Onze-Lieve-Vrouwplein aan de kerk vormt al lang een heikel punt. De oneffen kasseien scheppen een gevaarlijke situatie. Dat geldt niet alleen voor minder mobiele maar ook voor mobiele mensen en evengoed voor voetgangers als voor fietsers. “Veel ouderen klagen over de moeilijk begaanbare kasseien en hebben schrik om te vallen. Als het heeft geregend, kan het hier bovendien bijzonder glad zijn. Dat alles houdt veel senioren tegen om nog zelf hun boodschappen te doen. Daardoor raken ze gemakkelijker geïsoleerd”, stelt voorzitter van CD&V-Senioren Hubert De Gendt vast.

Met witte lakens die symbool staan voor betonstroken, toonden de verenigingen aan dat het niet veel moeite en geld moet kosten om op bepaalde plaatsen toegankelijke wandel- en fietsstroken aan te leggen. Tegelijk vormen de lakens ook een hint naar hoe het wel kan: de prima aangelegde wegen in het gecontroleerd overstromingsgebied (GOG) aan weerszijden voorzien van een betonstrook van 90 cm breed.

Het kerkplein is volgens Vrouw & Maatschappij en CD&V-Senioren een voor de hand liggende locatie om actie te voeren. Het is gelegen vlak voor het gemeentehuis en vormt een druk verkeerspunt. “We hopen zoveel mogelijk mensen bereikt te hebben met onze actie. Want niet alleen minder mobiele mensen hebben het hier lastig. Je zal hier als vrouw maar passeren op hoge hakken”, aldus Maria Van Ruyssevelt, voorzitster van Vrouw & Maatschappij.

Maar op toegankelijkheid in al zijn facetten moet volgens de actievoerders niet alleen op het kerkplein worden ingezet, maar overal in de gemeente en zeker in de dorpskernen. “Zo is er door onze leden ook al geopperd om bijvoorbeeld in het gemeentehuis duidelijke bewegwijzering aan te brengen”, aldus Van Ruyssevelt.