Kruibeke is sinds 2012 officieel erkend als FairTradeGemeente (FTG). De gemeente wil nog een stapje verder zetten en gaat ervoor om 5-sterren FTG te worden. Dit doet ze door fairtradekoffie en -thee aan te kopen voor dagelijks gebruik, door fairtradeproducten te gebruiken voor recepties en geschenken en door de lokale wereldwinkel te ondersteunen.

Naar aanleiding van de week van de Fair Trade van 1 tot 11 oktober 2014 roept het gemeentebestuur iedereen op om minstens 4 keer per jaar bewust fairtradeproducten aan te kopen. Al wie dit doet, mag zich fairtradefan noemen en kan zich als zodanig registreren op de website www.fairtradegemeenten.be/kruibeke.

Om de week van de Fair Trade extra kracht bij te zetten, doet de Oxfam Wereldwinkel in Kruibeke op zaterdag 11 oktober mee aan de Wereldwinkeldag. “Die dag kan iedereen doorlopend van 10 tot 16 uur in onze Wereldwinkel een lege sapverpakking omruilen voor een gratis fles fruitsap van 1 liter naar keuze”, verduidelijkt Stanny Geerts, vrijwilliger bij Wereldwinkel Kruibeke. “Dit is een symbolische actie, want overschakelen naar fairtradesap is meer dan van fruitsapmerk veranderen. Elke keuze voor fairtrade is een stap vooruit naar eerlijke handel voor iedereen.” Je vindt de Oxfam Wereldwinkel op O.L.Vrouwplein 20a in Kruibeke.